Vanliga sätt att använda sig av ett företagslån

Blogg

Vanliga sätt att använda sig av ett företagslån

Vanliga sätt att använda sig av ett företagslån

08/07/2020

Det kan vara svårt i de tidigare stadierna av en ny verksamhet att samla ihop tillräckligt med kapital för företagets framtida utveckling. Då kan det vara smart att ansöka om ett företagslån. Ett företagslån är likt ett privatlån, fast handlar vanligtvis om mycket högre summor. Det viktigaste kravet för att ta ut ett företagslån är att företaget är registrerat och aktivt i Sverige. Du kan jämföra företagslån på ett lättöverskådligt sätt på Bank24.

Med ett företagslån kan man mycket snabbare utöka sin verksamhet och generera en högre inkomst.

Hur bör man använda sig av företagslånet?

När man väl tagit ut ett företagslån, hur bör man använda sig av det? Det finns många olika åtgärder man kan ta med sitt nya kapital och vad som är bäst varierar beroende på företagets situation. Nedan följer några av de vanligare sätten att använda ett företagslån.

Köpa in inventarier

En stor andel av företag använder sig av ett företagslån för att köpa in inventarier. Detta kan man göra när man startar en ny verksamhet, men även då man vill testa nya produkter eller kompensera för ett dåligt kvartal. Det kan vara ett utmärkt sätt att utöka verksamheten tidigt genom att sälja fler produkter till fler kunder. Om man inte redan sett påvisad framgång med en viss produkt kan det dock vara riskabelt att köpa in allt för mycket inventarier, eftersom man då löper risken att förlora stora summor.

Köpa in utrustning

Det är vanligt, speciellt för mindre och nyare företag, att finansiera inköpet av dyr utrustning som krävs inom verksamheten. Detta kan vara exempelvis datorservrar eller andra typer av maskiner som krävs för företagets produktion. Det är viktigt att man köper in kvalitativ utrustning, eftersom billigare alternativ kan leda till större förluster i det långa loppet.

Dagliga utgifter

Det är många företag idag, särskilt sådana som förlitar sig på säsongsarbete, som använder sig av företagslån för att finansiera de dagliga utgifterna. Detta kan innebära utbetalning av lön, elkostnader och dylikt. Ett sådant lån kan hålla företaget aktivt tills dess att de mer vinstgivande månaderna av året rullar förbi.

Marknadsföring

Marknadsföring är livsviktigt om man vill utöka sin verksamhet och nå fler kunder. Det är även viktigt att marknadsföra till befintliga kunder, eftersom det har visat sig öka lojalitet och innebär mer spendering. Detta kan åstadkommas genom sociala medier och deltagande i events såsom mässor, men även mer traditionella former av marknadsföring som tv-reklam. Idag kan man även marknadsföra sin verksamhet på populära plattformer såsom YouTube, på diverse webbsidor, eller även via gratis spel och applikationer på smartphones.

Refinansiering

Om man som företagsägare hanterar flera mindre lån varje månad kan det innebära höga avbetalningssummor, vilket kan försvåra för ens verksamhet. Det är därför rekommenderat att regelbundet refinansiera äldre och mindre lån, för att på så vis få möjlighet till lägre räntor och färre avgifter. Refinansiering kan utgöra en stor skillnad i driften av en verksamhet, eftersom den sänker månatliga avgifter och sparar pengar på lång sikt. Det är även bättre ur ett företagspsykologiskt perspektiv, eftersom den mentala bördan av ett ensamt lån är mycket mindre än ett dussin olika lån från olika banker.

Det är viktigt att investera rätt för företagets framtid

När man ansöker om ett företagslån är det viktigt, för både företaget och för banken, att man har tydliga mål med lånesumman. Vad som är bäst för ens företag beror på hur företaget ligger till och vad man som ägare känner behöver mer fokus. Sätter man ut konkreta mål kan man använda sig av företagslånet på ett så effektivt sätt som möjligt.

Vi använder cookies för att funktioner på creddo.se ska fungera och för att förbättra din upplevelse. Läs mer i vår cookiepolicy